Proč holky inklinují k panenkám a kluci k autíčkům? Odborníci se nedokáží shodnout

Dnešní hyperkorektní doba boří mnohé zvyklosti, které jsme ještě nedávno považovali za stabilní pilíře moderní společnosti. Svým způsobem se to týká také rozdělení hraček podle pohlaví na „holčičí“ a „klučičí“. Jak na problematiku nahlíží erudovaní vědci a odborníci? Jsou podle nich pohlavní role vrozené, nebo se pro ně rozhodujeme v průběhu života?

Téma „převýchovy“ pohlaví na opačné bylo zajímavé již pro dávné generace. Vzpomeňme si na antického hrdinu Achilla, syna bohyně Thetis a krále Pélea. Matka se ho snažila ochránit před jistou smrtí v Trojské válce zamaskováním za dívku. Legendární bojovník se nakonec prozradil tím, že popadl meč. Chtěl snad autor příběhu naznačit, že muž zůstane mužem, protože má svou maskulinitu v genech?

Na výše položenou otázku není snadné odpovědět. Názory odborné veřejnosti se totiž v mnohém rozchází. V nejútlejším věku přirozeně není možné preference dětí analyzovat, hračky pro miminka nebývají rozděleny podle pohlaví. Novorozenci mají úplně jiné potřeby a rozdíly mezi „klučičí“ a „holčičí“ náturou se začnou projevovat až v předškolním věku.

Bylo by velmi zavádějící tvrdit, že z chlapců, kteří nemají vztah k autíčkům a pistolkám, vyrostou jedinci s nejistou sexuální orientací. Rozhodně ne. Opakované výzkumy přesto potvrzují, že většina kluků upřednostňuje maskulinní hračky. A v roce 2009 došli vědci z Emory University ke stejnému závěru i u opic druhu makak rhesus. Jejich mláďata se chovala velmi podobně jako ta lidská. Zatímco opičí kluky nejvíce zaujaly auta, samice si hrály s plyšovými hračkami a panenkami stejně dlouho jako s hračkami s kolečky.

Nevyhraněnost lze vypozorovat také u dívek, které si rády hrají s typicky feminními hračkami, ale nepohrdnou ani klučičími. Rodiče o tom vědí své – někdy holčičkám pořizují kočárky pro panenky, jindy auta na ovládání, bagry a třeba i „zbraně“ NERF, byť stylizované do „holčičí“ podoby.

Zda jsou preference dětí ovlivněny hormonálně, nebo očekáváním okolí a zažitými zvyklostmi, není dost dobře možné odhalit. Důležité je jim naslouchat a dát jim volné pole působnosti. Jinými slovy – měly by si hrát si tím, co je jim blízké.